Pages

Pelbagai Petua..

MZH telah terima email yg boleh diguna pakai la...
Rase nye mcm sesuai utk kite semua.....
So bace2 je la erk.....
Petua org Tua-Tua..

Ubat Selsema
Panaskan secerek air hingga menggelegak. Masukkan dalam satu besen. Masukkan sejemput serbuk teh atau serbuk kopi. Titiskan 2 titis minyak geliga. Ambil gebar dan selimutkan seluruh badan anda dan besen itu dengan gebar tersebut. Tunggu hingga 10 minit. Bernafaslah seperti biasa. Anda akan berpeluh-peluh. (Awas, jangan titiskan lebih dari 2 titik minyak geliga - nanti terlalu panas buat badan anda). Ini adalah petua makcik-makcik kaum India - sumbangan D.Jaya

Hilangkan bekas jerawat
Ambil seotong ubi kayu. Kupas kulitnya. Buang kulitnya. Bersihkan. parutkan. Perah untuk dapatkan airnya. Sapukan air perahan pada muka anda yang ada bekas jerawat. Lakukan setiap hari selama seminggu. Insya-Allah, kesannya memuaskan. Sumber : Ruangan Petua Nenek Berita Minggu

Lawaskan buang air besar... Makanlah ulam Jering muda. 


Selepas buang air kecil, berdehem 3x (teran sikit) ~ boleh elak drpd dapat batu karang.


Semasa buang air besar,mengiring sedikit ke kiri ~ ikut sunnah sbb bila mengiring ke kiri, perut akan tekan bladder and senang buang air besar.

ajar anak (atau baby) tidur mengiring ke kanan ~ sbb jantung (yg terletak sblh kiri)akan lebih"lapang"/"lega" dan mudah berdegup (erjalanan darah okay) and otak anak akan develop excellently.

Bagi anak2 yg dah azalinya active or hyper-active, kurang(or jgn) pakaikan baju warna orange ~ sbb warna ini boleh merangsang secara actifnya tindak tanduk anak (ie. akan lebih nakal), sentiasa bersemangat waja & exuberant.

Ubat resdung atau perit dalam hidung : Titiskan air garam ke lubang kiri hidung sambil menyengetkan kepala anda supaya air garam itu keluar melalui lubang kanan hidung. Ulang dari lubang kanan hidung pula. Ulang selama 3 hari. (Sumber : Jaya).

Menghilangkan bau busuk kaki atau menghilangkan gatal-gatal di tapak kaki : Anda biasa buat teh-o kan ? Kali ini, jangan minum teh-o itu tapi rendam kaki anda di teh-o yang suam-suam kuku selama 15 minit. Ulang selama 2 atau 3 hari. Anda boleh juga gantikan teh-o suam itu dengan teh=o ais. (Sumber : Jaya dan Carol).

Jika anda sakit dikeliling pinggang disebabkan batu karang, cuba minum ice-cream soda. Insya-Allah sembuh.


Mengubat Sakit Kepala
Campurkan minuman isotonik dengan air masak dan minum.

Menghalau nyamuk
Letakkan pokok serai hidup dalam bilik yang berkenaan.


Hilangkan bulu ketiak
Celupkan ibu kunyit kedalam kapur sirih dan gosokkan di ketiak. Biarkan beberapa minit. Bilas. Ulangi beberapi kali (sehari sekali atau dua kali hingga beberapa hari).: Sumber : Kosmo 12.4.2010.


created by
-MZH-

No comments:

Post a Comment

Klu nk tawu lebih lanjut...korang click & bace la iklan nie..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...